Waarom het maken van "inclusive content"​ soms zo lastig is

 

In januari 2020 zag ik bij Rituals iets moois voorbijkomen: in hun laatste campagne, over een lippenbalsem, zag ik niet alleen drie heel verschillende vrouwen maar ook een man keek mij aan. Dat zie je niet vaak, een man in een cosmetica-reclame tezamen met vrouwen.

Ik heb dit blog geupdate omdat het een belangrijk topic is dat extra aandacht verdient!

Inclusive content maken vraagt om actie

Het zette mij aan het denken: waarom verrast dit mij zo? Ik besef dat we allemaal vanuit ons eigen referentiekader handelen. Onze eigen default mode waarin we dagelijks opereren.

Zo wordt ook content geproduceerd. Wanneer ik op zoek ga naar modellen voor een shoot dan gaat mijn voorkeur automatisch naar blanke vrouwen met donker, lang haar. Niet gek want daar identificeer ik mij mee. Maar om een diverse campagne te maken moet ik dus over die default mode heen stappen en op zoek naar diversiteit. Inclusive content maken vraagt dus om bewuste actie van marketeers en producers. Iets wat voor mijn gevoel te vaak en te gemakkelijk 'vergeten' wordt.

Effectieve marketing heeft diversiteit nódig

Om de kijker te kunnen raken moet je raakvlakken zien te creëren tussen jouw merk en de kijker. En die kijker, dat kun heel veel soorten mensen zijn. Lang, klein, dik, dun, bruin, blond, man, vrouw of alles daartussenin. Om effectieve content te maken, heb je diversiteit nódig. Zoveel mogelijk mensen thuis laten voelen bij jouw merk. En Rituals heeft dat goed begrepen.

De zin en onzin van stereotypes

Handelen vanuit stereotypes en eigen ervaring, dat doen we allemaal. Dat is makkelijk. Een stereotype is trouwens niet per definitie slecht; want ze helpen ons soepeler door het leven te gaan. Wat wel verkeerd is: aannames doen en die op basis van stereotypes aannemen als waarheid.

Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. - Loesje

Goed, de man in de Rituals video vind ik dus verrassend. Waar zit dat hem in? Het stereotype ‘man’ vertelt mij "Mannen gebruiken geen cosmeticaproducten die ook voor vrouwen zijn". Onzin natuurlijk, we gebruiken (bijna) dezelfde producten alleen de ene is zogenaamd voor vrouwen en de ander voor mannen. Ook onzin want waarom moet een vrouw een Venus roze scheermes? En waarom moet een man stoere deodorant?

2020 gaat over inclusive content (en 2021 ook en 2022 ook)

Wat mij betreft moet het in 2020 (en 2021 en 2022 net zo lang tot we het afleren) maar eens afgelopen zijn met content en producten die de cultuur van man vs. vrouw alleen maar versterken. Ja, we zijn anders maar we zijn vooral gelijk. Natuurlijk zijn er producten ontwikkeld voor alleen vrouwen of mannen (denk menstruatie-producten of een aftershave voor je gezicht). Maar een lippenbalsem: die is natuurlijk voor iedereen. We hebben allemaal te maken met chapped lips in de winter.

TLDR: mooi stukje inclusive content van Rituals dat weg beweegt van stereotypes en duidelijk met diversiteit in het achterhoofd is gecreëerd. Nice work!

Vorige
Vorige

Groeien met content: van off- naar online dienstverlening